Stresshantering

Få hjälp med att hantera din stress

Stresshantering - bästa tipsen att hantera stress

Ibland kan det kännas svårt att hinna med allt, vara alla till lags, och att samtidigt ta hand om dig. Lär dig hantera stress av olika typer med hjälp av följande metoder.

Andas


Innan du går in genom ytterdörren (eller vilken dörr som helst), stanna upp och dra några djupa andetag.


Ägna en liten stund att tänka på något som som gör dig riktigt glad, antingen något verkligt eller påhittat. När du känner dig riktigt, riktigt  glad, öppna dörren och kliv in.

Naturen


Ta en stund och gå ut i naturen eller bara föreställ dig att du är på en fantastiskt vacker plats i naturen. Blunda och andas. Det gör att både kropp och sinne varvar ner och du slappnar av.

Ta en kopp kaffe


Landa med medvetenhet i nuet och vila i detta genom att innan du dricker ditt kaffe (eller te) stanna upp och lukta på drycken. Känn värmen i händerna som kommer från koppen. Notera doften. Vad luktar det? Det tar bara några sekunder.

Rör på dig


Vi gör oss av med överflöd av adrenalin genom fysisk aktivitet. Vi fyller på med endorfin, serotonin, testosteron och positivt dopamin.

Vad är egentligen stress?


Våra hjärnor lever kvar på stenåldern och stress är en kvarleva från dess. Du kan säga att stress är en mycket viktig överlevnadsfunktion. Stress är den urgamla fly/fäkta-reaktionen som uppstår när du möter faror. Den handlar alltså ursprungligen om att överleva i nödsituationer.


Alla blir stressade då och då och det är inte farligt. Utan det kan ibland vara nödvändigt och bra. Det är när stressen blir långvarig som det uppstår ett problem. När vi inte har tillräcklig med tid för att återhämta oss efter varje stressande händelse innan nästa kommer. Då stannar kroppen kvar i en sorts alarmberedskap där kroppen tror att handlar om att överleva de närmaste minuterna.


Och då påverkas vi fysiskt genom att ditt flöde av blod dirigeras om. Det går inte längre till magen för att smälta maten och det går inte till frontalloberna i hjärnan för att tänka kreativt. Det går inte heller längre till levern eller njurarna, utan merparten av blodet går till dina muskler eftersom din kropp tror att det gäller att slåss eller springa så fort som möjligt för att du ska överleva. Om detta fortgår länge kan det orsaka skador på din kropps organ och system, i synnerhet immunförsvaret.


Det ideala vore om stressreaktioner enbart framkallades av situationer som verkligen är livshotande, men tyvärr framkallas stressen idag ofta av blippande telefoner, deadlines, konflikter och det vi upplever ställer krav på oss, dvs hotar oss.


Aldrig förr har vi väl bombarderas av så många krav, förväntningar och ouppfyllda behov. När du sedan blivit genomdränkt av adrenalin som du inte kan göra dig av med genom fysisk aktivitet slutar det med att du känner dig utmattade, får sämre immunförsvar och att du töms på dina fysiska och känslomässiga krafter.

Stresshantering

Stresshantering individuellt (50 min), 850 kr

Stresshantering med olika metoder i kombination med samtal


Stresshanteringspaket 5 sessioner, 3850 kr

Analys av nuläget och dina behov och utifrån det skapar vi DIN plan, avslappning, andning och meditation, mental träning och samtal som stöd i din förändring

unsplash